Kommersiellt obunden läkemedelsinformation riktad till läkare och sjukvårdspersonal

  • Start
  • / Nyheter
  • / Ålderstest på nätet öppnar för reklam

Ålderstest på nätet öppnar för reklam

Publicerat 2009-03-31

Amerikanska läkemedelsföretag har kommit på ett nytt sätt att nå potentiella patienter med direktreklam.

Ett nätföretag som heter RealAge erbjuder patienter att fylla i ett nätformulär för att få reda på deras ”riktiga” medicinska ålder. Från företaget RealAge köper sedan läkemedelsfirmorna sammanställningar av hälsoinformationen.

Ur denna datamängd väljer företagen ut patienter i vissa åldersgrupper och med specifika symtombilder och mejlar ut skräddarsydd läkemedelsreklam.

Enligt företaget RealAge har 27 miljoner människor fyllt i onlinetestet, som innehåller omkring 150 frågor kring livsstil och ärftlighet. Många av dessa personer har troligen inte varit medvetna om att företaget sålde denna information vidare till läkemedelsföretagen.

David Finer

Källa:
  1. Online Age Quiz Is a Window for Drug Makers New York Times 2009-03-25
  2. RealAge.com

Senast ändrad 2018-01-04