Kommersiellt obunden läkemedelsinformation riktad till läkare och sjukvårdspersonal

  • Start
  • / Nyheter
  • / Företag förstärker förlegad bild av svensk ”Viagraman”

Företag förstärker förlegad bild av svensk ”Viagraman”

Publicerat 2009-05-15

Bilden av den svenske ”Viagramannen” på sajten potenslinjen.se förstärker traditionella könsroller, menar två svenska forskare.

Forskarna Cecilia Åsberg, Tema Genus, Linköpings universitet och Ericka Johnson, avdelningen för teknik- och vetenskapsstudier, Göteborgs universitet har studerat texter och bilder på webbplatsen potenslinjen.se utifrån teorier om bland annat konstruktionen av genus och identitet. Studien har stötts av Vetenskapsrådet.

Potenslinjen.se innehåller information kring impotens och erektionsproblem, så kallad ”disease awareness”-information riktad till allmänheten. Sådan information är tillåten i Sverige trots förbudet mot direktreklam om receptbelagda läkemedel.

Forskarna menar att företaget genom associationer till naturlighet och normalitet ideologiskt sett konstruerar en svensk ’Viagraman’. Det är en tänkt idealanvändare av läkemedlet. Idealmannen är vit (svensk), företrädesvis heterosexuell och övre medelklass,
praktiserar penetrativ sexualitet och har ”hegemonisk” makt att dominera över andra män och över kvinnor.

Cecilia Åsberg:
- Det är känt från tidigare studier att både konsumenter och förskrivare påverkas starkt av läkemedelsreklam. Samtidigt är området underutforskat. Här behövs inte minst ett tvärvetenskapligt genusperspektiv. Det handlar om hur våra självförståelser förändras i och med att gränsen mellan hälsa och sjukdom, normalt och onormalt förflyttas, bland annat genom så kallad disease-mongering eller medikalisering, vilket Viagra är ett exempel på.

David Finer

Källa:
  1. Potenslinjen.se
  2. Åsberg C och Johnson E. Viagra Selfhood: Pharmaceutical Advertising and the Visual Formation of Swedish Masculinity. Health Care Anal (2009) 17:144–157

Senast ändrad 2018-01-04